Fra tugt til trivsel – om disciplin i skolen

Søndag den 2. november kl. 14

Per K. Larsen

Per K. Larsen, psykolog og tidligere byrådsmedlem og formand for Jonstrup 89, fører os ud på en tidsrejse i samfundets og skolens syn på disciplin, revselsesret og barnesyn fra før til nu. Med fokus på tiden fra 1950’erne og frem til i dag, belyser han bl.a., om vores erfaringer fra egen skoletid kan være med til at modvirke børns voksende mistrivsel.

Fra 1960’erne fik nye pædagogiske ideer medvind. Spanskrøret og enhver form for korporlig afstraffelse blev forbudt i 1967, og fra og med 1975-loven blev det også en del af skolens formål at forberede eleverne på medleven og medbestemmelse i et demokratisk samfund og til at tage medansvar for løsninger af fælles opgaver.

 

Men i de senere år er det nye tendenser og begreber som diagnosebørn, skolevægring og lærerflugt, der præger avisoverskrifterne. Hvad gør vi nu for at sikre ethvert barns trivsel og læring og folkeskolen som den fælles undervisnings- og dannelsesbaggrund for et samfund, der hviler på demokrati og fællesskab?

Hos inspektøren

Hos inspektøren        

Vi er alle børn af vor tid, og disciplin i hjem og skole er et spejl af samfundets styreform og menneskesyn. Frem til 1900-tallet var skolens disciplin stadig præget af udenadslæren, lussinger, skammekroge og frygt. Dog husker mange også lærere, der fik stor betydning for ens senere liv.

Oliemaleri fra 1888 af den danske maler Malthe Engelsted (1852-1930).

Hvor og hvornår

Søndag den 2. november kl. 14

Egeskolens klasselokale i stueetagen i bygning E
Jonstrupsamlingen. Jonstrupvej 288, indgang E, Værløse.

Flere arrangementer